
Президентът Росен Плевнелиев издаде указ, с който насрочва национален референдум на 6 ноември 2016 г. На тази дата ще отговаряме на три въпроса:
- „Подкрепяте ли народните представители да се избират с мажоритарна избирателна система с абсолютно мнозинство в два тура?“;
- „Подкрепяте ли въвеждането на задължително гласуване на изборите и референдумите?“;
- „Подкрепяте ли годишната държавна субсидия, отпускана за финансиране на политическите партии и коалициите, да бъде един лев за един получен действителен глас на последните парламентарни избори?.
Референдумът ще се проведе заедно с президентските избори, което не е изненада: законът за прякото участие (ЗПУГДВМС) предвижда провеждане на избори и референдуми в един ден, когато те се падат в една и съща година. Точно този текст беше сериозно атакуван от депутатите преди ваканцията с намерение да бъде заменен със старото правило за провеждане на национален референдум не по-рано от 2 месеца и не по-късно от 3 месеца след внасяне на подписката. При такова развитие щяхме да провеждаме национален референдум през настоящия месец август. Ясно е, че активността нямаше да постигне изискванията на същия закон и резултатът нямаше да бъде зачетен, т.е. нямаше да бъдат застрашени партийната субсидия и изборните правила.
Истински граждански натиск за спазване върховенството на закона беше оказан, включително и от основаната от БСНГИ Национална гражданска инициатива „Участие, не участ“ с изпращане на становища и огласяване на позиции в медиите. В крайна сметка законът не беше променен и остана действащата клауза за провеждане на референдум и избори в един ден. При това положение вероятността за активност над 49,9% (активността на предишните парламентарни избори, която се превръща в изискване към референдума, за да бъде признат) на 6 ноември е реална. Това дава сериозни шансове на гражданите да вземат окончателно решение на референдума, с което да променят нещо в партийната и електоралната система на България.