
Национална гражданска инициатива „Участие, не участ!“ ще бъде дискутирана и учредена на 25 февруари 2016 г. от 16.30 часа в София, хотел Сити, ул. „Стара планина“ 6 като част от Конференция „Към работеща пряка демокрация“, в която се очаква да вземат участие общо 80 организатори на референдуми и инициативи, неправителствени организации, експерти и политици.
Инициативата ще цели подобряване на регламента и процедурите за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, съдържащ се в едноименния закон. Изготвен е проект за Закон за изменение и допълнение на закона за референдумите (ЗИД на ЗПУГДВМС) от екип на БСНГИ: адв. Александър Асенов, д-р Вихър Георгиев (част за е-инициатива), Даниела Божинова, Юлиян Чолаков.
Предлаганите промени са насочени към отстраняване на най-големите законови препятствия за реализирането на работеща пряка демокрация. Ето ги в обобщен вид:
- Намаляване броя на подписите за иницииране на национални и местни референдуми;
- Увеличаване сроковете за събиране на подписи за референдуми;
- Отпадане на кворума за „участие“ при провеждането на референдуми;
- Отпадане на изискването към инициативните комитети да създават електронно копие на подписката;
- Конкретизиране на уредбата на отменителния референдум – местното народно вето;
- Въвеждане на изисквания за прозрачност, ясен и унифициран регламент при проверките на подписките от ГД“ГРАО“;
- Въвеждане на Национална електронна гражданска инициатива;
- Уреждане и конкретизиране на приемането и действието на решенията, взети на референдум и други технически детайли за изясняване на спорни въпроси в закона;
Авторите на гражданския законопроект предлагат Националната гражданска инициатива „Участие, не участ“ да бъде адресирана към Министерския съвет на Република България. Мотивът за това е, че гражданите и неправителствените организации не разполагат с право на законодателна инициатива, но с такова право, съгласно чл. 87, ал. 1 от Конституцията, разполага Министерският съвет на Република България, като висш държавен орган на централната изпълнителна власт. На МС ще бъде предложено да внесе законопроекта за разглеждане и приемане от Народното събрание.
Снимка към публикацията: Чавдар Николов ©; vbox7.com ©
Не се заблуждавайте. Нищо няма да стане с тия юнаци в парламента и в министерски съвет. Свестни хора в парламента, които да гласуват желаните от редовите граждани промени – няма как да стане! Не ми бълнувайте за референдуми, електронно или машинно гласуване. Те не отстраняват основния недостатък на действащия Избирателен закон – ЦИК е затворена непрозрачна система в която простолюдието няма достъп и никаква информация какво на практика става там. Изборният резултат е това, което прочете говорителят на ЦИК. Който може да има, но може и да няма нищо общо с данните в сървъра на ЦИК. Като няма никакво значение дали е получен с Хартиено, Електронно или Машинно гласуване. Изборният резултат публикуван в сайта на ЦИК е подигравка със здравия разум. Никъде няма цифра на гласували за тази или онази партия. Има проценти за тая или оная партия. И 80% от Секционните протоколи са с грешки в окончателното (четвърто!!!) копие. Всяка С.К.получава две чернови и две Белови на Секционен Протокол. Греши се при написването на първата чернова. Греши се при изписването на втората чернова. Коригира се в първата Белова, но и там се греши. Греши се при изписването и на втората Белова…. Никакъв проблем да се досетим защо – фалшификациите са чудовищни. Твърдя го като участник в последните общински избори. Наблюдатели и застъпници са на 10 метра от масата където се брои. Ако някой от тях приближи масата за да види какво става там вдигат цигански скандал и викат полиция. Защо изобщо са там? Те не се допускат до бюлетините, до подреждането и броенето им. Дават им евентуално (но не задължително) копие от Секционния протокол без да са им показали Оригинала. Камо ли да впишат в него своите забележки, несъгласие със съдържанието му… Това не е Изборен кодекс а.. Практическо ръководство за фалшифициране на избори. Почти всичките му членове са антиконституционни. Като редови гражданин съм изумен как може закон ( Избирателния..) да е гласуван в Н.С. въпреки, че очевадно противоречи на Конституцията – член 6 ал. 2. Обзалагам се, че никой от Правната комисия на Нар. събрание не е чувал за него (Чл.6 ал.2)