Google+

Кой играе в кампанията за референдума?

ДАНИЕЛА шал

Общо 30 партии, 1 коалиция и 8 граждански комитета получиха регистрация в ЦИК  за участие в информационно-разяснителната кампания за националния референдум на 25 октомври. Разбира се, тридесетте партии играят и за местните избори, които ще се състоят едновременно с референдума. Любопитно е, че повечето от тях са с позиция „да“ по референдумния въпрос относно въвеждането на електронно гласуване. Противоположна е ситуацията с гражданските комитети, от които само три са „за“, а пет – „против“. Трудно е да се обясни този феномен – логично би било да се очаква, че точно политическите партии ще искат да запазят своите „аналогови“ схеми за мобилизиране на електорат и никак няма да желаят да се преустройват за е-вот. Също така логично би било гражданите да искат разширяване на възможностите за участие чрез е-демокрация, но явно не е точно така. Всъщност какво ли в България е логично?

А може би логиката е друга – нали т.нар. политически елит организира избори вече 25 години и е обръгнал на изборни технологии, мисля си, че може пък позицията „НЕ“ да е взета в резултат на добър политически маркетинг? Ако си „не“ при толкова много „да“, може да имаш по-големи шансове да се включиш в телевизионни дебати и други медийни формати. Като стана въпрос за медии, регистрацията за референдума донася 40 хил. лева в медийни ваучери за несубсидираните партии и за гражданските комитети. Тази неочаквана „промоция“ е дала смисъл за събуждане на редица партии, поддържани в изкуствена кома, като например Радикал-демократическата партия или ПП „Новото време“.  Болшинството регистрирани партии са малки партии под чертата, които се надяват да използват финансовата помощ за референдума така, че да помогнат и на по-доброто си позициониране за местните избори. От парламентарно представените политически сили в кампанията за референдума ще участват: ГЕРБ, Реформаторският блок и АБВ  с позиция „за“, а „Атака“ – с позиция „против“. „Против“ електронното гласуване е и партията на независимия депутат Велизар Енчев. Що се отнася до гражданските комитети, прави впечатление, че всички комитети в подкрепа на електронното гласуване се представляват от жени, докато комитетите на отрицателни позиции се председателстват от мъже (без един). Същевременно обаче Партията на българските жени, (които на времето понесоха на крехките си рамене идването на царската кохорта), се е регистрирала в ЦИК с позиция „против“ електронното гласуване.

Ето вече започва сезонът на това политическо  две-в-едно – нацонален референдуми+местни избори. За първи път ще имаме такова политическо „преживяване“. Как ще им понесе на избирателите и дали партиите ще бъдат по-различни в своите кампании, предстои да видим.

You can leave a response, or trackback from your own site.

One Response to “Кой играе в кампанията за референдума?”

  1. […] САМО 23 секции? ДПС и Атака са сред малкото партии, регистрирали се да защитават позицията „против“ дистанционното гласуване по електронен път. Освен […]

Leave a Reply